söndag, mars 12, 2006

Att tjejlyssna

Eftersom att det är ganska många som ställt frågor om begreppet tjejlyssna så tycker jag att det är på sin plats med en tydligare definition. Ordet är inte så väl rotat som jag först trodde. Hur som helst så är det Per Bjurmans fel att begreppet hamnat i min ordbok (om jag nu ska skylla på någon annan). Att tjejlyssna betyder helt enkelt att man lyssnar på samma låt (eller skiva) non stop under en orimligt lång tid. Man får väl anta att ordet uppfanns av någon som hört sin syster (eller flickvän) spela den-där-Backstreet-Boys-låten för 57 gången i rad.

Naturligtvis är ordet missvisande eftersom att det knappast är ett beteende som tjejer är ensamma om. Jag är själv en stolt tjejlyssnare och jag har dessutom en lillebror som gjort tjejlyssnandet till en konst. Mina systrar är däremot inte lika tjejlyssningsbenägna. Så varför hänga kvar vid det könsspecifika begreppet? Dels för att det är relativt väl spritt (hittade en del exempel via några utflykter på Google), men också för att jag tycker att det är väldigt charmigt. Jag är väldigt mån om att bejaka mina feminina sidor.

Hoppas att jag har skingrat några moln nu.

Inga kommentarer: