torsdag, mars 09, 2006

Avstamp

Under den senaste tiden har min tillvaro varit ganska befriad från projekt och pyssel. Detta har lett till en enorm abstinens som jag under en tid försökt dämpa på olika sätt (jag har bland annat försökt med att börja snusa, dock utan någon vidare framgång). Under den senaste veckan har så en annan idé växt fram, någonting som torde vara utmaning nog under de inledande månaderna på det här året. Tanken är enkel - jag ska tvinga mig själv till att bli ett Bruce Springsteen-fan. Går det över huvud taget att genomföra via tvångsmässig tjejlyssning?

I skrivande stund är jag näst intill likgiltig inför musikern Bruce Springsteen. Jag kan nynna grunderna till Born in the USA och Hungry Heart. Springsteen har existerat i mitt liv i form av en vinylskiva jag fick som liten (fortfarande oöppnad!) samt en vinylskiva som jag själv inhandlade för två månader sedan (genomlyssnad som hastigast vid ett tillfälle). Dessutom har jag minst en nära vän som jag med gott samvete kan peka ut som Springsteen-fan. Vännen i fråga har naturligtvis predikat om Springsteens kvalitéer, om än i rimliga mängder. Dessa förkunskaper är i mitt tycke så flyktiga, att jag utan vidare kan klassa mig själv som en Springsteen-novis.

Metoden jag finner lämpligast att använda i det här projektet är en avancerad form av tjejlyssning. All musik som jag medvetet vill lyssna till måste vara Springsteenmusik. Detta innebär i förlängningen att jag måste utöka min skivsamling en aning för att inte råka ut för en överansträngning redan från start. Jag kommer heller inte att lyssna på någon samlingsskiva, istället håller jag mig till albumversionerna och låtarnas ursprungliga ordningsföljd.

Tanken är att jag här skall föra ner mina tankar om Springsteens musik. Kommer jag någonsin att kalla Springsteen för "the Boss"? Kommer jag i något berusat sammanhang citera Springsteen och försöka förklara meningen med livet? Vad kommer jag att tycka om det tredje albumet efter att ha blivit tvingad att lyssna till det under en hel helg i Uppland? Nu ska jag emellertid inte till Uppland, men jag hoppas att ni förstår min tankegång. Jag kommer också att kunna föra statistik i viss utsträckning då iTunes registrerar mina iPodvanor.

Då kör vi.

Inga kommentarer: